Gezonde levensstijl met gezond eten

De basis regel voor een gezond en fit lichaam is een gezond voedingspatroon. Het is daarom belangrijk dat je gezonde ingrediënten kiest waarmee je gezond kunt koken. Gezond eten hoeft namelijk helemaal niet saai en smakeloos te zijn. Je moet alleen wel de juiste verse ingrediënten kiezen waarmee heerlijk kunt koken.

Hoe kook ik zo gezond en lekker mogelijk?

Laat zoveel mogelijk kant-en-klaar voedsel staan en kook zo min mogelijk uit pakjes en zakjes. Breng je eigen maaltijden op smaak met heerlijke kruiden en specerijen en vergeet ook niet om regelmatig superfoods toe te voegen aan je gezonde maaltijden. Door bijvoorbeeld wat noten, zaden en pitten toe te voegen aan je maaltijd, krijg je een heerlijke bite in je salade en tegelijktijd krijg je extra veel gezonde voedingsstoffen binnen.

Daarnaast is het ook belangrijk om zoveel mogelijk verse ingrediënten te gebruiken. Koop groente, fruit en kruiden daarom zo vers mogelijk en bewaar ze op een manier waardoor ze zo min mogelijk voedingsstoffen verliezen.

Gezonde voeding is niet alleen de juiste ingrediënten kiezen, maar ook variatie is erg belangrijk als je een gezond voedingspatroon wilt bereiken. Wanneer je veel varieert, krijg je namelijk erg veel verschillende voedingsstoffen binnen. Ieder voedignsmiddel heeft namelijk een unieke samenstelling van vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels en die heb jij allemaal nodig. Daarom is het belangrijk dat je ook voldoende varieert.

Bloemkool is bijvoorbeeld erg gezond, maar als je iedere dag bloemkool eet en geen andere groente soorten, dan ben je helemaal niet gezond bezig. Zorg daarom dat je zoveel mogelijk verschillende groente, fruit en superfoods eet zodat je zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Je bent dan je lichaam aan het voeden en niet aan het vullen met loze producten die amper voedignsstoffen bevatten.

Kruiden en specerijen brengen je maaltijd gezond op op smaak

Wanneer je veel met verse ingrediënten kookt, is het belangrijk dat je de maaltijden op smaak brengt met kruiden en specerijen. Niet alleen geeft het je maaltijd meer smaak, ook zorgt het voor extra voedingsstoffen. Verse kruiden en specerijen bevatten namelijk veel goede stoffen voor het lichaam, maar dit geldt ook voor de gedroogde varianten. Daarnaast is knoflook ook een goede smaakmaker, met ook nog eens erg veel gezondheidsvoordelen. Het kruid kurkumma is hier ook een voorbeeld van. Kurkumma is een kruid en tegelijkertijd een superfood. Qua uiterlijk lijkt het erg op gember, maar de smaak is heel anders. Kurkumma is geel van kleur en wordt vaak in curry’s en roti recepten gebruikt. Ook kun je verse kurkumma kopen, maar de gedroogde poeder variant kun je makkelijker in gerechten gebruiken. Andere kruiden en smaakmakers die je zeker niet moet vergeten in je maaltijd zijn:

  • Gember
  • Rode pepers
  • Kaneel
  • Rozemarijn
  • Oregano
  • Koriander
  • Basilicum

Lees meer over:
* maca poeder
* maca smoothie recepten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *