Een goede gezondheid is erg belangrijk

Een goede gezondheid is erg kostbaar, wanneer je lichaam gezond en fit is heeft dit veel voordelen, zeker op de lange termijn. Maar hoe weet je nou of je lichaam gezond is of niet? Er zijn een aantal belangrijke maar eenvoudige manieren die je makkelijk thuis kunt testen. Daarnaast zijn er ook een paar tips die jouw gezondheid een handje kunnen helpen.

Bereken je BMI

Een van de eenvoudige en makkelijke manieren om je gezondheid eens onder de loep te nemen is het berekenen van je BMI, dit is de afkorting voor Body Mass Index. De Body Mass Index is een formule die berekent of je een gezond gewicht hebt ten opzichte van je lichaamslengte. Het enige wat je hoeft te doen is het invullen van je gewicht in kilogram en je lengte in centimeters en je computer berekent automatisch wat jouw BMI is. 

Wat betekenen de uitkomsten van de BMI formule?

Wanneer je BMI onder tussen de 18,5 en 25 valt heb je een gezond gewicht. Wanneer je BMI onder de 18,5 is heb je ondergewicht en een BMI van boven de 25 betekent overgewicht. Wanneer er sprake is van ondergewicht of overgewicht is het verstandig om hier wat aan te doen. Ondergewicht of overgewicht is namelijk niet goed voor je gezondheid, zeker op de lange termijn kan dit voor lichamelijke problemen zorgen. Wanneer je voor een korte periode ondergewicht of overgewicht hebt, is dit nog niet zo groot probleem. Vaak is het helaas een structureel, waardoor het uiteindelijk invloed heeft op je gezondheid.

Buikomtrek meten

Naast een te hoge of te lage BMI is de hoeveelheid buikvet ook van belang. Wanneer je te veel buikvet hebt is dit schadelijk voor je gezondheid. Ook dit is erg makkelijk thuis te doen. Het enige wat je nodig hebt is een meetlint. Breng het meetlint aan op een blote buik tussen je onderste rib en de bovenkant van je bekken. Wanneer je buikomtrek als vrouw tussen de 68 en 80 centimeter zit is dit goed, voor mannen is het tussen de 79 en 94 centimeter.

Hoe wordt mijn gezondheid beter?

Wanneer je BMI en/of buikomvang te hoog is kun je hier wat aan doen. Pas je voedingspatroon aan en ga meer bewegen en sporten. Je hoeft niet direct iedere dag in de sportschool te staan, maar je kunt ook thuis wat oefeningen doen of meer bewegen door vaker de fiets te pakken, meer te wandelen en vaker de auto thuis te laten staan. Je kunt ook een op jouw doelen afgestemd trainingsschema laten maken. Dit wordt dan speciaal voor jou gemaakt, waarin al jouw doelen en wensen zijn opgenomen. Wil je bijvoorbeeld meer cardio doen of toch gaan fitnessen. Wat jouw wensen ook zijn, hier kan rekening mee worden gehouden. Ook kan het worden gekoppeld aan een gezond eet schema, zodat jij razend snel weer in een gezond lijf zit!

Lees meer over:
* maca
* maca brood

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *