Superfoods zijn razend populair

Superfoods zijn de laatste jaren steeds populairder geworden en dat is ook niet zo gek. Superfoods zijn namelijk erg gezond en makkelijk om in je dagelijkse voedingspatroon op te nemen. Je kunt ze door salades mengen, aan een smoothie of thee toevoegen of heerlijke zelfgemaakte repen mee maken. Er zijn heel veel superfoods die allemaal een eigen werking hebben en gezonde voedingsstoffen bevatten. De ene superfood is een ‘gewone’ groente soort als bloemkool, broccoli of avocado, maar er zijn ook veel onbekende superfoods.

Basiskwaliteiten superfoods

Er zijn erg veel verschillende superfoods die allemaal een eigen kwaliteit hebben, naast dat ze allemaal erg veel voedingsstoffen bevatten als vitamines, mineralen, antoioxidanten en vezels zijn er ook andere kwaliteiten die per superfood verschillen. Toch zijn niet alle gezondheidsclaims door wetenschappelijk onderzoek bevestigd, waardoor er nog steeds onduidelijkheid heerst over de werking van de superfoods. Toch is er een ding wat zeker is en dat is dat veel superfoods veel goede voedingsstoffen bevatten. Hierdoor kunnen ze bijdragen aan het verbeteren van je immuunsysteem, maar kunnen ze er ook voor zorgen dat je dagelijks meer energie hebt.

Superfoods in het koolhydraatarme dieet

Ook het koolhydraatarme dieet is de laatste tijd erg populair, dit komt omdat het een dieet is wat je voor langere tijd kunt volgenen zonder dat je voedingsstoffen te kort komt. Je vermijdt namelijk niet alle koolhydraten, maar alleen de snelle koolhydraten oftewel de eenvoudige koolhydraten. Deze ‘slechte’ koolhydraten worden vervangen door complexe, langzame koolhydraten die je onderandere vindt in volkoren producten, zilvervliesrijst en groenten. Binnen het koolhydraatarme dieet worden vaak superfoods gegeten omdat ze je een langer verzadigd gevoel kunnen geven doordat ze veel vezels bevatten. Goede voorbeelden hiervan zijn chiazaad, lijnzaad en hennepzaad. Deze zaden kun je makkelijk door de yoghurt, smoothie of salade mengen en je krijgt meteen een hoop gezonde voedingsstoffen binnen.

Superfood maca

Maca poeder wordt steeds meer gebruikt, ook in het koolhydraatarme dieet omdat het veel gezonde voedingsstoffen bevat. Maca wordt al eeuwenlang gebruikt in Zuid-Amerika. Maca is afkomstig van een Peruaanse plant, waardoor het erg veel mineralen bevat zoals onder andere calcium, magnesium en selenium. Dit zijn bealngrijke mineralen voor een goede lichamelijke gezondheid. Wanneer je mineralen te kort komt kun je verschillende lichamelijke problemen krijgen. Zoals moeheid, sneller ziek worden, maar ook wonden kunnen minder goed genezen. Het is daarom erg bealngrijk dat je genoeg mineralen en vitamines binnenkrijgt. Vitamines en mineralen vind je in groente en fruit, maar dus ook in superfoods. Probeer ze daarom toe te voegen in je huidige eetpatroon, zodat je meer essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt.

Lees meer over:
* maca
* adaptogenen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *